AV ANDERS NØTTESTAD
VSP (Very Short Plane) ble fløyet på Bogstad i høst. Bygget av T. Gimming. Jeg ble heltent på denne da den minnet meg om byggesett fra 50-åra.
Modell er slow, fast and smooth. VSP leveres av TRAPLET (tidlgiere omtalt her på Flystua.no) og er tegnet av Derek Woodward som for øvrig har en rekke fine modeller for de som vil bygge.
VSP Mål:
- Vinge: 95cm – Lengde: 64cm
- Motor: Turnigy D 3530/14 KV1100 73 gram
- ESC: Turnigy 25A
- Prop: 9x5e eller 9x6e
Jeg har trukket vinge og haleflate med Monokote gul transparent da jeg synes balsaoppbygget vinge er som et kunstverk og ikke bør skjules av dekkende farge.
Byggesettet er ikke for helt nybegynnere. I byggesettet følger en god tegning med beskrivelse. Medfølgende materialer er laserbrent, som kroppssider og vingeribber. Øvrig byggemateriell må du selv skaffe.
Første tur var heft, men med trim og tungdepunktet litt frem så går den på skinner!
Her er en balanseringsguide som er hendig:
BALANSERING
- Sjekk CG
- Balanser ving ved å holde i spinner og hale, sett inn vekt i vinge som vipper opp.
TESTFLYGING:
- Fly «straight & level» med halv throttle, roll over på rygg, hvis mye høyderor (down» brukes er den nesetung. Hvis den stiger er den baktung.
Sidetrekk > < Motor (sidethrust)
- Ved full throttle og vertical climb skal den gå i rett linje uten svingtendens. Avvik til venstre; øk sidetrekk til høyre. Svingetendens til høyre; minse på motor sidetrekk.
Motor nedtrekk > < (downthrust)
- Ved full throttle og vertical climb skal den ikke falle bakover eller fremover. Juster.
Balanserorsdiff. (aileron differential)
- Fly 3-4 roll med halv throttle. Flyr den til høyre må diff. øke. Flyr den til vnestre minskes diff.
Lykke til!
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.