Forumsvar Lagt Inn
-
ForfatterInnlegg
-
Ragnar OlsenDeltaker
Hei. Det ser brukbart ut for møtet torsdag 27, yr skyver stadig på regnværet i varselet. Kanskje ikke det beste flyværet til å prøvefly, men muligheten er der. Alle er vel ikke avgårde på ferietur ?? Mvh Ragnar
Ragnar OlsenDeltakerHva skjer videre på flyplassen ? For det første; Det er bare dugnads jobberne som har noe der å gjøre inntil videre, gresset skal spire og gro. Neste oppgave blir å vanne dersom yr ikke stiller opp. Så etter 3+ uker forsiktig kjøring av gressklipper og etter klipping nr 2 vil vi vurdere om vi skal åpne Flyplassen vår!! Depot området må ryddes og planeres, her er det muligheter til innsats for feriefolket når dere kommer tilbake !!
Ragnar OlsenDeltakerDugnadene går unna. Anders sådde gressfrø 4. juli, IGK har sådd tidligere, vi tok en ekstra omgang for å få det enda bedre. Rake dugnad 7. juli med Paal, Per og Ragnar for å få god spredning på frøene. Kornet hadde grodd en god del og vi hadde med en manuell cylinderklipper for å se om den kunne brukes, det gjorde det og vi klippet 60 m, de siste 10 m står igjen som referanse areal. 2:30 og jobben var gjort. Det ser meget bra ut. Det var viktig å få gjort dette mens marken var tørr og nå kommer nedbøren som bestilt. Stor takk til alle dugnads jobbere !!!
Ragnar OlsenDeltakerMer om flyplassen.
På Tangen Nordre gård var det skepsis mht til flyplassen vår og fruen jeg snakket med ville gjøre seg litt kjent med hva vi holder på med. Hun kommer til å besøke hos på Bogstad for å obsververe og la seg informere. TA VEL IMOT BESØKENDE, dette er viktig!
Ragnar OlsenDeltakerHei! Nå er arbeidet på gang, fredag 31 var dugnadsgjengen Anders, Per, ArneS og Ragnar. Ny klipping av kornaks og jobbing med rive som tok de sydlige 10 m av banen. Lørdag 01 stilte JørnR , Terje og ArneS. Ragnar tok turen til Tangen Søndre gård og Nordre går for å gi nabo info om prosjektet vårt. Vel mottatt på Søndre, Nordre var betenkt på på det med forstyrrelse av hestene (30stk) og det at de ikke tldligere har fått nabo varsel eller annen info. Grunneier BYM har ikke fulgt her. R tok så riva og idag gjenstår bare 20 meter av banen til behandling før såing av rødsvingel. Dette gjør vi i kommende uke og vi trenger mer Man Power.
STILL OPP.
Ragnar OlsenDeltakerHei alle sammen! Travle dager, ikke sant? Men vi i styre og stell må likevel ta tak i det som vi får i fanget. Det siste er at Bogstadvannet skal mudres opp og vårt flyfelt der blir berørt av denne virksomheten. En anleggsbrakke er plassert i syd for stripa vår og det blir ferdsel av traktorer og annet som krysser den samme. Entreprenøren ,finsk!, har ikke noe imot at vi fortsetter å flyr der. Men modellflyging i regi av en klubb skal foregå på en sikker måte og vi har funnet det nødvendig å legge lista litt høyere mens dette arbeidet pågår; vi ber våre piloter om å begrense seg til å fly sine mindre og lette fly, og de fly man kjenner og behersker godt. Som et ledd i sikkerhetsarbeidet har vi laget våre Flyregler, følg dem og bruk hu’e så er du på trygg grunn. Et annet tips som sikrer trygg flyging er: Fly mye! En av sportens champions ble spurt hvordan han hadde greid å bli så god og hvordan man skulle legge opp sin trening og utvikling. Svaret var kort og konsist: Burn fuel! eller som vi kan si: Lad batterier! Vi har flere piloter i klubben som ivrig lader, det er virkelig moro å se dem boltre seg i lufta. Bogstadfelter er åpent for flyging, vi skal fortsatt ha det moro der og snart får vi vår egen flyplass. Kom å fly med oss!
Ragnar OlsenDeltakerVår nåværende gressklipper er historie. Kjeltringer med boltesaks har bemektiget seg vår kjettinglåste redskap. Dett var dett. Klubben er som kjent selvassurandør her. Vi kjører videre.
Ragnar OlsenDeltakerFlyplasskortet ble opprettet som et klubb flygebevis før Flygebevis A ble opprettet av NLF som nå erstatter førstnevnte som ferdighetsbevis for flyging på modellflyplassen vår som nå blir en realitet. Ingen grunn til å to paralelle ordninger. Utstedte Flyplasskort vil fremdeles være gyldige, men oedningen videreføres ikke.
Ragnar
Ragnar OlsenDeltakerStor nyhet; rullebanen 70 x 15 meter for flyplassen vår er målt opp, merket og godkjent av Inge Kristoffersen. Flyplassreglementet er også godkjent. Det vil nå bli sådd og vi kommer tilbake på dugnadsinfo når tiden er inne. Depot vil bli langs Tangenveien og det blir knapt med bil-parkeringsplasser foreløpig. Inntil videre; INGEN TRÅKK I ÅKEREN, dette gjelder for alle unntatt dugnadsgjengen.
Ragnar OlsenDeltaker25. mai. Inspiserte Tangen, beinhard leire med stor og små stein og gresset har begynt å spire. Det er pløiet og harvet helt inntil veien. Det bør bli full rulle etter helgen.
Ragnar OlsenDeltakerDet ser ut til å bli en fin dag på Kjeller! Har tenkt at vi som stiller der på søndag samles til et uformelt møte, det er jo mye som skjer i klubben fremover. Møtepunkt er CF104 kl 1405. Ta gjerne på klubbjakker, det gjør jeg. ArneH sitter på med meg, er det noen andre som samkjører?
Vi sees, Ragnar
Ragnar OlsenDeltakerJeg har sjekket hjs til Teknisk museum og ser at invitasjonen til Flystua om å stille med en stand 21. mai tydeligvis beror på en misforståelse. Det er andre ting som står på programmet. Vi stiller gjerne ved neste anledning !
Ragnar OlsenDeltakerLucas.
Takk for info. Vi er i søkefasen mht å finne en håndterbar måte å sikre at vi flyr på Tangen uten støyklager. Det overordentlige er at vi skal bare fly støysvake elektrofly der. Men vi må også ha et definert målt støynivå som en referanse og har etter målinger falt ned på 80 dBA på avstand 6 meter. Så skal vi bruke de neste tå månedene til å finpusse konseptet.
Mvh Ragnar
Ragnar OlsenDeltakerBruk av VI FLYR.
Det ser ut til at det vanskelig å få gjennomslag for at innlegg og diskusjoner om forskjellig med fordel kan foregå på Forum. Her blir stoffet liggende, det ruller ikke bort som på VF. Dette er en bedre strukturert måte å kommunisere innen klubben. Forum er hittil bare brukt av noen få, vi forsøker nå så godt vi kan å markedsføre siden. Det like lett, faktisk bedre å skrive her og det er mulig å starte nye tråder. Try it – you’ll like it.
Ragnar OlsenDeltakerKontrollert luftrom over Oslo, TMA.
Dette vil ikke ha særlig betydning for oss. Nedre grense (gulvet) er 3000 fot, ca 1000 meter over MSL = moh i våre aktuelle flyområder. Seilfly som stiger høyere må være klar over at da entrer man kontrollert luftrom klasse C som har separasjon mellom VFR og IFR flytrafikk. Formelt skal man da rapportere posisjon og høyde til ATC, forholde seg til klarering og fortrinnsvis ha transponder. Ikke så enkelt! Vi er trygge hvis alle holder seg under 850 meter over bakken i Sørkedalen
-
ForfatterInnlegg