Vintage Sweitezer 1-34-

Forsiden Forum Bygging og Prosjekter Vintage Sweitezer 1-34-

Merket: 

Viser 15 innlegg - 1 til 15 (av totalt 17)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #3488
    Arne Husby
    Gjest

    Da har jeg æren av å åpne forumet. Det er mye tre, saging og skjæring, når man bygger en modell fra 1970. Sweitzer er en 2.5 m seilfly. Med mulighet for motorpod på toppen av vingene. Det skal plankes, og legges på balsaplater, før trekking. Så dette er ikke noe hastverksprosjekt. Ganske utfordrerne er det også. Et skikkelig sett for modellbyggeren, fra Sterling.
    En boks full av gammel balsa.

    Kroppen begynner å ta form.

    #3490
    torska
    Deltaker

    Ja, gratulerer med første innlegg! Nå orinterer jeg meg i det nye her og har sendt Frode et par rettelser. Dine bilder venter vi på!

    #3505
    Arne Husby
    Deltaker

    Det er kanskje størrelsen som teller. Da prøver jeg en gang til. 🙂

    #3535
    Anders
    Gjest

    Dette ser jo bra ut, jeg savner bare hvordan bilder blir lagt inn.
    Anders

    #3554
    Arne Husby
    Deltaker

    Jeg har funnet det ut. Du må logge deg inn. så dukker det en knapp opp nederst på siden, hvor det står vedlegg. Så velger du fil, og trykker send,

     

    #3557
    Arne Husby
    Deltaker

    Hele kroppen skal enten plankes, eller trekkes med balsaplater. Det er noe helt annet å bygge ett sett fra 1970, enn dagens. Men så har jeg alltids noe å gjøre. Kommet et stykke med balsaplatene, som varmes i vann, og tilpasses. Med bruk av masse knappenåler.

     

    #3567
    Arne Husby
    Deltaker

    Hadde besøk av Ragnar i dag. Han anbefalte å trekke hele kroppen med glassfiber, for fin overflate. Det blir litt av en jobb, og jeg er ikke så glad i epoksy. Har fått anbefalt tre stjerners lakk. Noen som har prøv det?

    Nå skal nesen plankes, så er det klart for overflatebehandling og glassfiber.

    #3570
    Arne Husby
    Deltaker

    Men jeg er enig med Ragnar. Den vil bli skikkelig fin med glassfiber og spraysparkel overflate.

    #3572
    torska
    Deltaker

    Om du pusser ned sparkel for å få en glatt flate, vil glassfibrene kuttes mange steder og styrken svekkes. Med et godt lakk skikt, pusser og polerer du i lakken.

    #3580
    Arne Husby
    Deltaker

    Tor. Mener du at jeg skal pusse og lakke rett opp på glassfiberen? Ikke bruke filler?

    Nå planker jeg nesen, ser ikke så vakkert ut ennå. Er tidkrevende og relativt vanskelig. Må kutte til hver enkelt bit og tilpasse. Bruker trelim og masse knappenåler. Blir fint når det er sparklet og pusset, håper jeg. 🙄

     

     

    #3582
    Arne Husby
    Deltaker

    Denne jobben kommer til å ta mange dager. Skal plankes helt rundt. Forstår ikke helt hvorfor de ikke kunne bruke balsaplater. Plankingen vil jo ikke syntes når glassfiber og lakk er på plass. 😕

     

    #3583
    torska
    Deltaker

    De ujevnheter du til slutt har i balsaoverflaten, vil forbli synlig i glassfiber overflaten.  Bruk tid til å pusse/jevne balsaoverflaten.  Avgjør senere om glassfiber.

     

    #3584
    Arne Husby
    Deltaker

    Ja, den må pusses nøye. Manualen sier at kroppen skal trekkes med «hobbyglassfiber». Men det står ikke noe om tykkelse. Ragnar skal hjelpe meg med den saken. Men det er mye å bygge først.  😯

    #3622
    Arne Husby
    Deltaker

    Når jeg ble lei av idretts-registrering på PC. Planket jeg nesen helt rundt. et møysommelig arbeid, som tok mange dager. Vanskelig å få det helt jevnt også, da jeg ikke kan pusse igjennom plankene heller. Her er det bare å ta tiden til hjelp. Sterling leverte ikke hurtigsett i 1970.  🙄

    #3624
    Arne Husby
    Deltaker

    Dette er første gang, jeg prøver meg på slikt arbeid. Helst ikke noe jeg vil drive med hver dag heller. Nesen skal glasses i følge manualen. Da er det bare å bruke verneutstyr.

Viser 15 innlegg - 1 til 15 (av totalt 17)
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.