Litt om propeller

Forsiden Forum Teknisk Litt om propeller

Merket: 

Viser 1 innlegg (av totalt 1)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #3621
    Leif B
    Deltaker

    Her er teksten fra skrivet jeg lagde til medlemmene om propeller for en stund siden. Håper det er til nytte for noen 🙂 Spør gjerne hvis dere lurer på noe.
    <div style=»text-align: left;»>Litt om propeller.
    En propell er definert av to tall i modellfly sammenheng. Det aller vanligste er at dette er i tommer. F.eks 7 x 4
    Dette anngir at propellen er 7 tommer i diameter ag har 4 tommer vridning.
    4 tommer vridning betyr at propellen flytter 4 tommer med luft fra foran propellen til bak propellen på en omdreining.
    For en gitt vridning så vil luften derfor has en gitt fart igjennom propellen ved ett fast turtall.
    Denne hastigheten på luften kalles for pitch speed og er viktig.
    Ett modell fly kan ikke fly raskere under motor kraft enn pitch speed på propellen ved maks turtall minus luftmotstand på flyet. Skal du fly fortere enn det så må man enten:
    Benytte en propell med høyere vridning og spinne den like fort eller spinne den samme propellen raskere rundt.
    Dersom tippene på en propell går fort nok vil de stalle og propellen vil miste effekt, dette er spesielt viktig på hastighets modeller når de skal kastes av gårde, de må ofte hastes hardt og flatt for at den skal bevege seg fort nok for at propellen skal gripe lufta og fungere bra.
    Grunnen til at hastighets modeller spesielt har små propeller er fordi disse er lettere for en elektro motor å spinne ved høye turtall uten at motoren trekker for mange ampere. Med stor vridning og høyt turtall vil pitch speed bli høy og modellens maks fart dertill høy.
    Jo større diameter en propell har, jo større masse med luft vil den bevege på en omdreining. Propellen må flytte nok luftmasse til at flyet blir trukket igjennom luften. For at ett 1 kg’s fly skal kunne henge i propellen så må det flyttes 1 kg med luft igennom propellen.
    Propeller med stor diameter kan ikke spinne like fort uten at enten tippene på propellen staller eller propellen kan gå i stykker grunnet høy belastning.</div>
    <div style=»text-align: left;»></div>
    <div style=»text-align: left;»>Dette er litt teoretisk alt sammen men personlig erfaring gir noen tommelfinger regler:
    Stor diameter propell på lavere turtall gir ett fly som bråker lite, har godt drag men mindre toppfart
    Liten propell på høyt turtall gir mere lyd, men og høyere fart.
    Skal man øke propell diameter med 1 tomme er det lurt og gå ned på vridningen med 1-1,5 tommer for å holde strømtrekket noelunde likt.
    Letteste måten å øke turtallet på propellen er å øke antall lipo celler i batteriet da spenningen i batteriet er direkte relatert til maks turtall på motoren. Sjekk at ESC tåler høyere spenning først.
    Hvis man øker spenningen på batteriet uten å bytte propell så vil strømtrekket øke også. Mål og sjekk at ESC tåler dette før man flyr.
    Store propeller med lavt turtall er ofte mere effektive enn små propeller på høyt turtall i samme modell. Dvs lengre flytid på samme batteri kapasitet.</div>
    <div style=»text-align: left;»></div>
    <div style=»text-align: left;»>mvh, Leif</div>

Viser 1 innlegg (av totalt 1)
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.