Havari av en glider ved Bogstad

Forsiden Forum Teknisk Havari av en glider ved Bogstad

Viser 8 innlegg - 1 til 8 (av totalt 8)
  • Forfatter
    Jørn Eide
    Deltaker

I dag hadde jeg er krasj som skyldes en teknisk svikt. Flyet en Acro Speed hadde en tedens til å ødelegge propellen ved landing og derfor byttet jeg ut esc med en jeg kunne programmere slik at jeg fikk satt på brems. Flyet trengte noe trimming og jeg fløy ca med 1/2 gass. etterpå kjørte jeg litt på full gass og når flyet planet ut i 60-80 meters høyde kom det en høy kraftig lyd og flyet lot seg ikke styre og det gikk da med god fart mot moder jord. Flyet ble plantet ned i bakken mot der hvor benken står. Se bilde som er vedlagt. Paal og Per gikk for å hente flyet men det var vanskelig å få det opp av bakken. Så de måttet grave med hendene for å få det løst. Jeg skal sjekke om esc virker eller om det var den som røyk. Hvis ikke så var det motoren som gikk i stykker.

Jørn Eide
    Deltaker

Dette var et rart havari. Jeg har sjekket komponentene når jeg kom hjem og esc virket ikke ødelagt, luktet ikke svidd e.l og jeg koblet er batteri på og den virket ok. Skrudde videre av motoren på flyet og den var heller ikke ødelagt og koblet deretter esc og motoren og de virket tilsynelatene. Jeg prøvde bare uten propell så det var en test uten belastning. Det eneste forklaring jeg kan komme på er om kanskje propellen løstnet, men jeg hadde spinner på. Er noen andre som har noen meninger?

Torska
    Gjest

Målte du motorstrømmen og vurderte mot ESC data?

Torska
    Gjest

Husker du om motoren gikk da flyet søkte mot bakken og den høye lyden hørtes?

Jørn Eide
    Deltaker

Jeg husker at jeg slo av gassen med en gang jeg hørte lyden, men jeg forsøkte å gi gass uten resultat. De gikk rimlig fort fra den høye lyden til flyet styrtet.

Jeg har ikke gjort noen målinger av av motoren og esc. I tillegg har jeg kastet motoren. Selv om den tilsynelatene virket ville jeg stole på den da krasjet var kraftig.

torska
    Deltaker

Det er enkelte kombinasjoner ESC-motor som ikke går sammen.  Mange parametere å balansere.  Vurder å kaste ESC også, og bruk mottageren i mindre kritiske modeller.  Svære G-krefter utløst.

Lucas Hofman
    Deltaker

Høy lyd, modellen lar seg ikke styre mens BEC er OK: kan det har vært flutter? Om du hadde full gass med modellen var horizontal har farten vært høy.

Sjekk om rorene (spesielt høyderor) og servoene er ok eller om noe er skadet (servo gir). flutter frigjrør store krefter på rorene.

Jørn Eide
    Deltaker

Hei Lucas. Jeg sjekket høyderoret og jeg kunne ikke se noe feil med, servoen gikk greit og kjentes fast og naturlig ut, men det kan hende det var flutter. Staget var festet langt ut på servohornet og det er ikke de beste servoene når hele flyet koster 1600,-. Men det er vel best å bruke det innerst hullet for å motvirke flutter.

Takk for svaret. Mvh Jørn

Viser 8 innlegg - 1 til 8 (av totalt 8)
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.