Reparasjon av Reactor fra ElectriFly

Vingespennet på denne ARF 3D/pattern modellen er ca 1 meter og den er utrolg lett, vekten er oppgitt til 680-765 gram avhengig av hvor stort 3S batteri man velger å bruke. Jeg overtok modellen fra Tore Jemtegaard etter at vingen knakk i lufta. Søk på nettet viser at det er en iboende egenskap på denne modellen; høyre vinge knekker inne ved kroppen. Tore fløy den en hel sommer før dette skjedde.

Modellen kommer ferdig trukket med krympeplast og med to vingehalvdeler som skal limes til kroppen og skjøtes på midten. Det er vel begrenset hva produsenten klarer å få til her samtidig som det skal være enkelt å montere. Midtlistene av lett balsa har buede utsparinger mellom hvert spant, som forresten har uvalig stor avstand, er laserskåret og møtes ved hvert spant. Det er nok med på å gjøre vingen ganske vridningsstiv. På midten er det kryssfinerforstekninger foran og bak midtlistene, men de er ikke bredere enn kroppen. I tillegg er det 1×3 mm karbonfiberlister over og under midtlistene. Disse er også skjøtet på midten og jeg hadde aldri trodd at ene karbonfiberlista ville knekt akkurat ved kroppssiden. Balsaen i midtlista er splittet der den andre karbonfiberlista er limt fast.

Når kroppen ser ut til å ha klart seg utrolig bra skyldes nok det en god pilot som dro av gassen med en gang. Glassfibercowlingen og motorbukken er mosa, hengslene til begge halvdelene av høyderoret ble vrengt av, men ellers ser alt ganske helt ut. Lav vekt spiller nok inn her også.

Det blir enklest å reparere kroppen først, deretter ene vingehalvdelen med ekstra forsterkning på midten, samle kropp og vinger og til slutt lime på nye hengsler til begge halvdelene av høyderoret.

Kroppen er plassert opp-ned i stativet og jeg har orientert bildene den veien.

Bildet er lånt fra nettet. Slik ser motorspantet ut.

Bildet er lånt fra nettet, oversiden opp. Motorboks og motor på plass.

I krasjet ble kryssfinerboksen som motoren er festet i trykket inn i batterrommet. «Fine» bruddanvisere de sporene! Batteriet overlevde ikke og tok heller ikke fyr.

Skal lage nytt motorspant uten bruddanvisere, så restene av det gamle må ut. Det ser ut til at de har brukt smeltelim; det er bare påført etter at delene er satt sammen, for det var ganske lett å knekke av deler av motorspantet. Limet biter heller ikke bra på treverk, men det holdt flyet sammen i lufta.

Alle styretappene er sikkert en fordel for de som bygger modellen på samlebånd. Men det blir ekstra tidkrevende å lage nye, identiske deler for hånd. Delene er laserskåret på fabrikken.

Tradisjonellt laget vi kroppssidene med kryssfinerforsterkninger på innsiden – fra motorspantet til spantet foran vingen – til nitrofly. Her er det kun balsa og det er skåret store huller i kroppssidene for å lette modellen. Det har holdt bra!

Limte sammen motorspantet for å bruke det til mal når jeg skal lage nytt.

Nytt og gammelt motorspant. Hullet i det nye spantet er til kjøleluft rundt batteriet.

I settet er det brukt lett, 3-lags 2 mm kryssfiner. Jeg hadde bare 5-lags 2 mm flyfiner på lager. Den er litt tyngre og omtrent 3 ganger så sterk.

Før motorspantet limes inn er det nok en fordel å reparere den horisontale kryssfinerforsterkningen som går gjennom midten av kroppen. Batteriet og mottakeren skal festes til kryssfinerforsterkningen.

Forsterkningen var opprinnelig laget av samme, lette 2 mm kryssfineren som motorspantet. Jeg sagde den ut av 2 mm 5-lags kryssfiner. Skjøter den til det som er igjen av originalen ved å lime den til oversiden og kopierer lette-hullene.

Valgte hvittlim til dette fordi jeg tror det er litt mer fleksibelt enn CA og trenger like godt inn i treverket.
Skrutvinger brukes for å holde delene på plass til limet er tørt.

Litt overlapp mellom de to delene sikrer at de henger sammen.

supports_cut_off.jpg

Er så vidt kommet igang igjen etter juleferien.

press_tools.jpg

Oppdaget plutselg at det var litt mer å gjøre med motorspantet. Er ikke vant til å ha magnetfester til cowlingen. Det er limt på 10 x 10 mm (tatt på øyemål) plater av 2 mm kryssfiner på baksiden av motorspantet til støtte og feste av magnetene og disse ble skåret av med en skarp kniv. Ene laget av kryssfineren ble litt splittet, men det gjør vel ikke så mye.

Likevel satt magnetene dønn fast, det ser ut til at det er brukt epoksylim. Måtte presse magnetene ut i skrustikka. Fant et passende avstandsstykke med passe stort hull og brukte en 2 mm mutter til stempel på undersiden.

Borret huller i det nye motorspantet og fikk de på rett plass ved å bruke det gamle som mal.

Brukte 10 x 10 mm støtteplatene om igjen og limte dem til det nye motorspantet med UHU Hart balsalim.

Magnetene har nordpol på den ene flate siden og sydpol på den andre flate siden, så det gjelder å dem riktig i forhold til de magnetene som allerede sitter i cowlingen. Har forresten ikke helt bestemt meg for om jeg skal forsøke å reparere den mosa cowlingen eller kjøpe ny for $20 pluss frakt. Limte med 30-minutters epoksylim.

landing_gear_mount.jpg

Har sett på fora at festet til hovedhjulene er et svakt punkt på Reactor og det hadde vist seg på min arvede Reactor også. ToJe hadde laget en egen understellkonstruksjon som holdt bra, men jeg velger å montere et tradisjonellt understell igjen. Det er en fordel å gjøre det mens er god plass til å komme til med verktøy gjennom fronten av kroppen.

landing_gear_inside_both_sides.jpg

Fra undersiden ser understellfestet ganske helt ut og innslagsmutterne er på plass.

landing_gear_inside_close.jpg

Men på innsiden ser jeg tydelig at kryssfineren har sprukket flere steder og lagene har separert. Dette er limt inn med CA etter at det løsnet.

Forsøkte å ta nærbilde av kniven jeg bruker til å skjære løs understellfestet, men det er umulig å få automatikken i digitalkameraet til å fokusere der jeg vil. Hadde sikkert 20 forsøk med forskjellige innstillinger, avstand og zoom, men dette var det beste jeg klarte å få til. Hvitbalansen er heller ikke riktig i lampelys; borrelåsen i nedre venstre hjørne er egentlig hvit.

Tenker jeg lager ny kryssfinerplate av skikkelig flyfiner og lager plata noe større enn originalt for å få en større limflate mot kroppssidene av balsa. Det viser seg at den originale kryssfinerplata setter veldig godt og jeg sliter med å skjære den løs uten å ødelegge kroppssidene.

Ny, gul krypeplast kom fra HobbyKing i går og fargen stemmer ganske bra med den som var brukt opprinnelig.

fuselage_underside_stripped.jpg

Nå håper jeg at herfra blir kroppen mer og mer komplett for hver ny post.

sanding_block.jpg

Jeg gjør noen små forandringer på understellfestet for at det skal tåle vanlige belastninger ved landing. Slik det var så var det bare den smale, ytteste kryssfinerbiten som overførte kreftene til kroppssidene; den største kryssfinerplata var smalere enn kroppen og hjalp ikke til noe.

new_old_lgmount.jpg

Det er viktig at limflatene er helt rene og plane og jeg bruker en pussekloss med fint sandpapir som dekker begge kroppssider samtidig.

drill_bit_for_wood.jpg

Ny og lengere kryssfinerplate skåret til av 5-lags 2 mm kryssfiner ved siden av den originale med en del av balsa i endene.

started_hole.jpg

For å unngå at kryssfineren fliser seg opp rundt hullet til innslagsmutteren brukes et spesialslipt bor som jeg fant i et borsett. I settet kalles det bare «trebor», men jeg har også hørt det omtalt som «senterbor».

center_through.jpg

Først borres bare så dypt at kun spissen på boret går helt gjennom kryssfinerplata. La boret gjøre jobben, ikke bruk for stort press på drillen. Bruker borstativ for å sikre at hullet ikke blir skrått.

bottom.jpg

Deretter snus kryssfinerplata og det bores gjennom fra andre siden.

Like fint hull på begge sider uten at kryssfineren er fliset opp.

front.jpg

Velger å bruke hvittlim/snekkerlim. Det er litt seigt selv etter at det har tørket og min erfaring er at det har bedre holdbarhet enn moderne CA-lim, som blir helt hardt og sprøtt. Kroppssidene forover er veldig fleksete og jeg setter inn motorspantet provisorisk med strikk rundt for å holde dem i rett posisjon til limet er tørt. Tvinger på strategiske steder holder delene i press mens limet tørker.

rear.jpg

Opprinnelig så jeg ikke behov for å gjenbruke den smale kryssfinerplata, men gjengepartiet i gjennomslagsmutterne er dypere enn 2 mm.

120210old_motor_mount.jpg

Savner veldig tegning i full størrelse til slike ferdigmodeller. Igjen må jeg lime sammen fliser og knekte deler for å danne meg et bilde av hvordan ting er konstruert.

Velger å lage nytt motorfeste av aluminium, har god erfaring med det fra jeg konverterte SimenStick til elektro RC Groups – View Single Post – Motor mount
ToJe måtte stadig ettertrekke festeskruene til motoren fordi den myke kryssfineren ble komprimert gradvis.

Er ikke helt ferdig med kroppen enda og etterpå må jeg skjøte og forsterke vingen som er den egentlige årsaken til krasjet.

120213old_new_cowl_temlate.jpg

Det ble noen timer metallsløyd i helgen og nå begyner motorfestet å ligne på noe. Trenger ikke så veldig mye verktøy; baufil, sett med rund og flate småfiler (nålefiler), kjørner, et utvalg bor og en batteridrill. Til å knekke (bøye) aluplatene er det kjekt å ha en fastmontert skrustikke. Laget først maler i papp (til høyre på bildet), som er mye lettere å jobbe med enn aluminium. Etter mange ganger prøvemontering, demontering, justering og tilpasning ser det ut til at høyretrekk og nedovertrekk på motoren stemmer samtidig som spinneren kommer akkurat på riktig plass.

120213new_close.jpg

Brukte 1,5 mm aluminium og lagde to halvdeler for enkelhets skyld. Dessuten fikk jeg brukt opp noe restemateriale fra motorfestet til SimenStick. Motorfestet tilpasses motorspantet før jeg limer inn sistnevnte. Foretrekker å bruke gjennomgående maskinskruer av messing for å montere motorfestet i stedet for treskruer som i mange RTF modeller. Det er knotete å komme til å innsiden og entre muttere, så jeg setter inn innslagsmuttere. Det har alltid fungert bra for meg.

120215firewall_ply_doubler.jpg

For å bore hullene i motorspantet mest mulig nøyaktig, så borer jeg først ett hull til hver halvdel av motorfestet og limer på en liten, 2mm kryssfinerplate over hullet for å få nok tykkelse til gjengepartiet i innlagsmutteren. Når limet er tørt borer jeg helt gjennom og skrur fast motorfester. Her gjelder det å tenke på hva motorspantet hviler mot; det er nemlig en vannrett kryssfinerforsterkning i midten av kroppen (se bilder i post #12 og #13). Gjennomslagsmutterne kan ikke være akkurat der forsterkningen møter motorspantet. Måler, merker av og beregner litt slingringsmonn. Borer, limer på doublere (bildet over) og setter de i press til hvittlimet er tørt.

120215template_first_4mm.jpg

Vel, jeg hadde jo tenkt å ta en snarvei her, men tar det Tore skriver som et godt råd og bruker en byggekveld ekstra på motorfestet. Pappmalen har jeg nytte av en gang til når jeg plasserer lette-hullene og velger størrelse. Når jeg er fornøyd legger jeg bare pappmalen oppå aluminiumsdelen og slår kjørnemerke for hvert hull. Borer først med 4 mm og øker borstørrelse med 2 mm i gangen. Det klarer selv den billige batteridrillen.

Men, akk, batteriet blir tomt før jeg er helt ferdig med 4 mm hullene og det tar 12 timer å lade det (jeg skrev at drillen var billig!) og dermed går det med to byggekvelder ekstra.

120216second_6mm.jpg

Deretter borer jeg med 6 mm, så 8 mm og til slutt 10 mm.

120216drillbit_wanders.jpg

Når man borer uten stativ er det fort gjort at man ikke holder drillen helt rett på aluplata. Da vandrer boret sideveis. Det vises godt når jeg plasserer aluplata over kjørnemerkene på malen.

120216sharp_file.jpg

Nå oppdaget jeg hvorfor de fleste filene er butte i enden…

120216finished.jpg

Slik ble det seende ut med lette-hull. Ca 10 gram tyngre enn den gamle delen, men atskillig mer solid. Nå må jeg bare bestemme om jeg skal lage et stort hull til kjøleluft rett bak motoren. Eller kanskje fire mindre hull?