Dette er jo mildt sagt litt utenfor komfortsonen min, men fikk et godt tilbud av Espen fra modellflyklubben Vingtor, og valgte å hopp i det med begge beina – noe som tiden vil vise om det var lurt eller ikke.

Det som må monteres

  • Vinger
  • Høyderor
  • Sideror
  • Understell
  • Elektronikk (servoer, motor, esc, mottaker etc)
  • Annet som jeg ikke er klar over ennå..

Ser på det som ei utfording ja, men det går vel på et vis. Men det første jeg trenger å få gjort er å shoppe litt deler.

Det jeg trenger (som jeg vet om):

  • Mottaker – må passe til min Spektrum DX6i
  • Motor – må passe til flyet (!)
  • ESC
  • Høyderors-servo
  • Siderors-serveo
  • Balanserors-servo: Kjøpte 2 stk Hitec HS-125MG Thin Wing Servo med flyet
  • Diverse kontakter?
  • Lim og annet «verktøy»

Tråder jeg har funnet om dette flyet:

 

Del 2 – Innkjøp

Torbjørn fra «Torbjørn & Kåre» tegnet og forklarte for meg, og jeg endte med å kjøpe en pakke med dertil flott pris fra han.

Det ble en Axi 2826/12 motor, en Compact control 40A fra Graupner. 2 digitale servoer for side- og høyderor også fra Graupner av type DES 657 BB (ca. 22g).

Mest spennende var kanskje propellen som er fra Aeronaut, som visttnok er selvbalanserende og annerledes fra alle de jeg har sett tidligere. Mer om dette her.. størrelsen er 12×6,5. Den er i to deler. Skal være «lettdrevet» og bruke mindre strøm med samme effekt. Men det beste med den er at den flexer veldig mye, og for en nybegynner så er det ideellt da jeg sikkert kommer til å havne på nesa flere ganger enn jeg er komfortabel med.

Men det er mye å pønske ut.. masse smådill som jeg ikke forutså.

 

Del 3 – Litt bygging

Enda litt framgang. Har fått satt på festene til cowlingen, må bare få tak i noen skruer og en tynn bor nå, så blir det nok bra. Må nok pusse litt også.
Den på toppen står litt på siden for å ikke dekke til hullet som er en del av festet til cockpiten. Vært kjipt å få lim inni der og dårlig plass til festet!

Har også kutta hull i trekket på vingene der servoene skal ligge, utfordringen nå er å få brettet trekket inn i vingen å limt det fast på noe vettig vis.

Måtte også lage noen custom fester for balanserors-servoene, da de som fulgte med ikke passer helt riktig. Så blir tre små treklosser som servoene skrus fast i, for så å limes fast i balsaen inni vingen.

Fikk også tatt på vingene.. passer inn tight og fint og skal visstnok ha grei vinkel og ingen tydelig skjevheter.

Skal også nevnes at Tom Roy bistår litt med bygging, tips og triks – noe som trengs. Mer arbeid enn det jeg hadde trodd på forhånd.

Et par bilder til.. litt modellfly-strykjern og litt klartape på innsiden av vingen, så blei kledningen satt greit fast. Tror ikke tapen sitter så veldig, men alt blir dekket av et plastdeksel uansett.. servoene er limt inn å justert inn i forhold til balanserorene. Ser veldig bra ut. Skal få satt på noen rorhorn som skal funke bra.

 

Del 4 – Halen er ferdig

Har ikke bilder klare ennå, men har fått hjelp av Hans Jacob og har satt på stab og høyde- og sideror. Også her så vinklingen grei ut. Men er litt mystisk, kan se ut som hele kroppen på flyet er litt vridd, men halen sitter riktig vinklet i forhold til kroppen, så det skal nok bli bra etterhvert. Noen skjønnhetsfeil må vel alle fly ha. 🙂

 

Etterjulemøte.

Hovstua var opptatt hele Desember, så vi måtte arrangere vårt ...

Referat medlemsmøte 29.11.

10 mann hadde møtt frem på Hovstua, denne mørke og ...

Referat. Medlemsmøte 25.10.2018

11 medlemmer møtte denne kvelden. Leif åpnet møtet kl. 18.30. Alltid ...

Fly i Lommedalshallen.

BMK  startet innendørsflygingen i Lommedalshallen. Lørdag 20.10. Dette fortsetter gjennom vinteren, ...

Så samles vi...

Lørdag 6 sept. Var det ingen gjerder eller sauer på ...

Medlemsmøte 27.09.

9 medlemmer hadde møtt frem denne kvelden. Lasse ledet møtet, og ...

Medlemsmøtet flyttet til...

Medlemsmøtet, torsdag 30.08 Kl. 18.00, er flyttet innendørs til Hovstua ...

Klubbmøte torsdag 30.08.

Hei alle sammen. Klubben vår er i en vanskelig situasjon, og ...

Bogstad Beite.

La sykkelturen innom Bogstad i dag. Trist syn for oss ...

Klubbmøte 28.06.

Det var ikke så mange som hadde møtt frem denne ...